субота, 14. фебруар 2015.

Hiljadulisni lotos
Cakre predstavljaju sedam stepena covekove svesti i sedam centara vitalne energije.
Redom objasnjenje za svaku, od glave na dole.
Psihicki centri (PC) i fizicki analogi (FA)
1. (PC) Sahasrara padma - Element duh - Slemeni slog OM - Spektar svih boja; (FA) Mozak/voljni nervni sistem - epifiza
2. (PC) Ajna cakra - Element um - Slemeni slog kratko A - Boja - indigo plava. (FA) Medulla oblongata - autonomni nervni sistem - hipofiza
3. (PC) Visuda cakri - Element eter - Semeni slog HAM - boja ljubicasto;  (FA) Plexus cervicus - disajni sistem - tiroida
4. (PC) Anahata cakra - element vazduh - Smenei slog Yam - Boja zeleno-plava; (FA) Plexus cardiaticus - Cirkulatorni sistem - Timus
5. (PC) Manipura cakra - Element vatra - Semeni slog Ram - Boja zuto; (FA) Plexus epigastricus (Slora plexus) - Vegetativni sistem - Pankreas
6. (PC) Svadhistana cakra - Element voda - Semeni slog Vam - Boja oranz; (FA) Plexus hypogastricus - Unutrasnji organi - Nadbubrezna zlezda
7. (PC) Muladhara cakra - Element zemlja - Semeni slog Lam - Boja crveno; (FA) Plexus pelvis (Sacral plexus) - Polna zlezda

U nekim zapisima stoji da u telu postoji oko 88.000 manjih centara, posto su suptilnog karaktera one su u sklopu sebi slicnih nematerijalnih elemenata - akashom, pranom i nadama.
Postoji takodje i veliki broj razlicitih tekstova o cakrama i njihovom mestu. To proizilazi zato sto se autri teksta nalaze na razlicitim nivoima, a i cakra jedne iste osobe se u toku dana nalazi na razlicitom mestu. Atribute koji se pripisuju cakrama ne treba uzimati doslovce, takodje, ni funkcije endokrinih zlezda i nervnih spletova, pleksusa, ne treba identifikovati sa cakrama posto su one samo zamisljanji psihicki organi.

Lotos - Svaki od psihickih centara oznacen je sa lotosovim cvetom ciji broj latica predstavlja njegovu potencijalnu snagu. On ima svoj seme slog, bidju, svoj osnovini element, svoju simbolicnu zivotinju, prenosioca osnovnog elementa. Pored toga ima i svoje bozanstvo iz hindu-tantrickog panteona i svoju odredjenu boju.

O Cakrama ponaosob:

Muladhara Najnizi centar koji je smesten u korenu kicme, elemet zemlja. Prema fiziologiji odgovara sakralnom pleksusu. Ona kontrolise nize udove, kosti, zube i nokte, kao i culo mirisa. Na ovom nivou energije koje se manifestuju u coveku imaju najsporiju frekvenciju vibracije. Ova koren-cakra, kako se jos cesto naziva, smestena je izmedju anusa i polnog organa, ima cetiri lotosove latice. Glavni semeni slog je LAM. Semena opna sadrzi zuti kvadrat sa trouglom, vrhom nadole; element je zemlja, prenosilac - Indrin slon, a bozanstvo - Brahma.
Latentna energija ovog centra je predstavljena kao uspavana boginja Kundalini, boginja Shakti, otelovljenje potencijalne prirode, cije dejstvo moze biti kako bozansko tako i demonsko; stoga uvek uz budjenje ovih latentnih snaga ide i upozorenje. 

Svadhisthana elemet je voda, kontrolise organe za razlaganje i izlucivanje, unutrasnje organe repordukcije kao i culo ukusa. Smestena je na kraj kicme, kod repica, oslikana sa sestolisnim lotosom, ova cakra je nekada smatrana sedistem kundalini. Semena opna sadrzi beli poukrug ili polumesec, zbog toga se ova cakra u magijskim ritualima simbolizuje tamnu stranu Meseca, odnosno boginju Kali - destruktivan aspekt Shakti. Glavni slog je VAM, simbol element je voda, prenosilac krokodil, a bozanstvo Vishnu.

Manipura Nalazi se tacno ispod pupka. U prevodu na sanskrit mani znaci dragulj a pur grad; manipura bi se mogla prevesti sa 'grad dragulja' zato to je pranska energija veoma jaka u ovom centru. Njen element je vatra, iz cega proizilazi toplota, ekspanzivnost, zivost, vedrina individue; ona je u vezi  sa culom vida. Oznacena je desetolisnim lotosom, njena semena opna sadrzi crveni trougao sa glavnim semenim logom, bidjom, semeni slog je RAM, prenosilac je sivi ili ridji ovan, a bozanstvo Rudra.

Anahata Centar koji odgovara srcu, ciji je element vazduh ili vetar. To je srcani pleksus, splet simpatikusa koji kontrolise upravlja organima za disanje, krvnim sudovima i srcem kao i culom dodira. Ova cakra oznacena je kao dvanaestolistni lotos, njena semena opna sadrzi sivoplav heksagram sa glavnim semenim slogom YAM. Osobenost joj je kretanje zbog cega kao simbol prenosioca ima jelena; bozanstvo je Isha. Anahata je sediste puruse, duse, esencije coveka a takodje i u svesti coveka, djivatme.

Visuda U tri visa centra spada vishuda cakra, kojoj odgovara splet plexus cervicus, koji zajedno sa misicnim spletom plexus brachial kontrolise gornje udove. Sanskritksa rec vishuddhi znaci prociscavanje, otuda se ova cakra smatra za prociscujucim centrom. Iz visude, smestene iza grla, potice sposobnost govora i moc mantricnkog sloga. Ona je oznacena sa 16 lotosovih latica na kojima su upisani svi samoglasnici sanskritske azbuke. Njen suptilini element je eter koji se podudara sa pojmom prostora, akasom. Glavni semeni slog ja HAM, u belom krugu ucrtanom u trouglu nalazi se simbolicna kapljica; prenosilac je beli slon a bozanstvo Sadashiva.

Adjnja Sediste uma i misaonog procesa. Smestena je na vrhu kicme u centru glave u oblasti produzene mozdine - medulla oblongata - i epifize a spolja je oznacena kao tacka izmedju obrva. Adjnja kontrolise funkcije svih organa cula. Imako ima samo dve latice, ona pripada svetu hiljadulisnog lotosa, sto potvrdjuje slog OM upisan u njenom trouglu. Sanskritska rec ajna znaci naredba, cime se objasnjava osobenost ove cakre: visoko svesnost u kome um/misao moze da upravlja komunicira sa umom/mislju druge osobe. Bozanstvo je Paramasiva. 
Adjnja ima vise imena a najpoznatija je pod imenom "TRECE OKO". kao i oko intuicije ili oko spiritualne vizije kojima mogu da se vide dogadjaji iz spoljasnjeg i unutrasnjeg sveta; 'bozansko oko' je put kroz koji Shiva tj svest prociscava. Najopstiji naziv je 'trece oko' koje ima svako, samo ono u ogromnoj vecini ostaje nepoznato i izvan upotrebe. Budjenje adjnje je preduslov za prosirenje uma bez cega se ne moze steci mudrost niti prodreti u dublje slojeve sopstvenog bica.
Postoje razlicite metode za otvaranje treceg oka. Neki stari narodi su to cinili na drastican nacin, a prema skorasnjim izvestajima ta tradicija se jos uvek odrzava. Na Tibetu, se i danas vrse specijalne operacije busenjem ceonog dela lobanje svrdlom i ubacivanjem klina izmedju obrva koji se nakon odredjenog vremena vadi. Ovim se navodno postize da tako operisana osoba, koja je i inace izuzetno obdarena psihickim svojstvima, moze da cita misli druge osobe, da sazna proslost, da predvidja buducnost - uopste da stekne natculne percepcije.
Ove radnje su uglavnom simbolicne radnje, jer je svaka prislila sto dolazi spolja suprotna sustini ucenju yoge. Izuzetne moci koje posveceni jogin postize, dogadjaju se u njemu samom misaonim porocesom,  samodosiciplinom i dugotrajnim spiritualnim razvojem. Savremenoj nauci, razni fenomeni kao sto su ekstrasensi, psihotronicari, bioenergeticari i dr ne predstavljaju nikako cudo. Utvrdjeno je da se aktivnoscu mozdanih neurnona stvara biostruja koja u vidu talasa moze jace ili slabije da dejstvuje i bez materijalnog prenosioca. Uskladjivajem mentalne frekvenicje i talasne duzine jedne, sa istim mentalnim nivoom druge osobe, moze se uspostaviti neposredni kontakt. Na taj nacin se moze delovati na druge, kao i primati od drugih, kako pozitivni tako i negativni uticaji.

Sahasrara - sahasrara, sediste Shive, ciste svesti u kome svetli hiljadu sunaca, oslikana je kao hiljadulisni lotos. Smestena je na teme glave, ona odgovara polozaju epifize. U njoj se zbivaju najucestalije vibracije koje slikari predstavljaju u obliku oreola koji okruzava glavu duhovno visoko razvijenih i svetih ljudi. Otuda je, smatra se nastao obicaj brijanja glave kaludjera. Sahasrara predstavlja beskrajnu raznolikost manifestacija suptilnog tela. Ona je iznad iskustva: onaj koji posmatra - akt posmatranja - i predmet posmatranja, odnosno iskustvo, stapaju se u jedno. Smatra se najvisom cakrom jer se u njoj spajanjem Shive i Shakti ostvaruje vrhunsko blazenstvo ciste svesti. Ovo spajanje je oznaceno belim otiskom Shivinog stopala, a crvenim Shaktinog. Ukrstanjem dva trougla predstavljaju jedinstvo Shive i Shakti. Njen semeni slog , bidja je OM. Iskustvo sahasrare ima razlicita imena: u budizmu se zove nirvana, u hinduizmu kaivalya, turiya, nirvikalpa i druga. Sufi ga nazivaju baqua, hriscani nebo, kabalisti Ain Soph. U mnogih naroda to je 'sedmo nebo' kojim se iskazuje najvisi domet duhovnog iskustva i potpunog blazenstva.

Kao sto sam vec napisala pored ovih sedam postoji jos jedan izuzetno suptilan centar, to je bindu. Tacka bez dimenzija, koja se nalazi u sredistu Meseca, na pola puta izmedju adjnje i sahasrare. Bindu se takodje naziva i nula, suia, a najcesce ima znacenje kapljice koja pada. To je nektar koji neprestano kaplje iz saharare i 'navodnjava' zivot. Osnovno znacenje bindu je seme, cestica, tacka, vadjra (dijamant), semen ili sperm, sto asocira na beskrajno malu tacku neogranicenih potencijala. 

Takodje, prema tantrickim tekstovima postoje 13 tacaka koje su najznacajniji od 88.000. Pored ovih sedam postoje jos i: hrit, 8 latica pripojen je anahati; talu sa 12 latica nalazi se na vrhu kicmenog stuba; indu i manas sa po 16 latica pripojene adjnji; nirvana ima 100 latica i pripojena je sahasrari i sesta tacka guru sa 12 latica koja je ustvari nizi oblik sahasrare.

Mada su razlicito formulisane i objasnjavane cakre su poznate duhovno manje ili vise prosvetljenim ljudima. Njihov broj se ponekad podudara a sustinski smisao ostaje isti; u gruboj, opipljivoj masi covekovog tela obitavaju suptilni elementi koji prevazilaze okvire materijalnog.

Нема коментара:

Постави коментар