SPIRITUALNA PRAKSA
PREMA VEDANTI
Istina je da se čuje, da se reflektuje i da se stalno izjavljuje. Uvek
misli „Ja sam Brahman (Bog)“. Svaka druga misao mora da se odbaci na stranu kao
oslabljujuća. Odbacite na stranu svaku misao koja kaže da ste muškarci ili žene. Pustite telo da ide i um i
bogovi i duhovi. Pustite sve da ide sem tog jednog postojanja. „Gde jedan čuje
drugog, gde jedan vidi drugog, to je malo. Gde jedan ne čuje drugog, gde jedan
ne vidi drugog, to je Konačno.“ Najvišlje je kada subjekat i objekat postanu
jedno. Kada sam ja slušalac, kada sam ja govornik, kada sam učitelj i kada sam
naučio, kada sam kreator i kada sam stvorio – tada sam strah prestaje. Više
ništa ne može da vas zaplaši. Ništa sem vas samih. Šta me može uplašiti? Ovo je
nešto što treba da se sluša iz dana u dan. Oslobodite se od svih ostalih misli.
Sve ostalo mora biti odbačeno ustranu, i ovo je nešto što je potrebno da se
ponavlja stalno, da se izliva kroz uši sve dok ne dotakne srce, dok svaki nerv
i mišić, svaka kap krvi, ne bude dotaknuta idejom Ja jesam, Ja jesam.
Pre nego što počnete da vežbate, očistite svoj um od svake sumnje. Borite
se i rezonujte i razlučujte, i kada utvrdite u svom umu da samo ovo i ovo može da
bude istina i ništa više, ne pitajte se više. Zatvorite usta.
Ne slušajte argumente niti se
preispitujte. Šta bi značilo koristiti još više argumenata? Zadovoljavanje sebe.
Vi ste odredili pitanja. Šta ostaje? Istina treba sada da bude ostvarena.
Dakle, zašto gubiti dragoceno vreme u uzaludnim argumentima? Nad istinom
treba sada da se meditira i svaka ideja koja vas jača mora biti nastavljena, a
svaka misao koja vas slabi mora biti odbačena. Bhakta (posvećenik) meditira
na forme i slike i sve ostale stvari i na Boga. To je prirodni proces, ali i
sporiji. Yogi meditira na različite centre u telu i manipuliše moćima svoga
uma. Gjani kaže: „Um ne postoji, ni telo.“ Ideje oko tela i uma moraju da odu,
moraju se oterati. Dakle, glupo je misliti o njima. To bi bilo kao da
pokušavate da izlečite jednu bolest tako što se uvodite u drugu. Njegova
meditacija je zbog toga jedna od najtežih - negiranje. On negira sve, i ono što
ostane je Sopstvo. Ovo je najanalitičniji način. Gjani želi da otcepi
univerzum od Sopstva običnom snagom analize. Lako je reći: „Ja sam gjani“, ali
je vrlo teško to biti. „Put je dug.“ To je kao hodanje po oštroj ivici žileta. Ipak,
ne očajavajte. „Probudite se, ustanite i ne stajte sve dok ne postignete cilj,“
kažu Vede.
Dakle, šta je meditacija gjanija? On želi da se uzdigne iznad svake ideje o
telu i umu, da odagna svaku ideju da je on telo. Na primer, kada je kažem: „Ja,
Swami,“ automatski ideja o telu dolazi. Onda, šta moram da uradim? Moram da
zadam težak udarac umu i da kažem: „Ne, ja nisam telo. Ja sam Sopstvo.“ Koga
briga ako bolest ili smrt dođe u najgorem mogućem obliku? Ja nisam telo. Zašto
je telo lepo? Da uživa iluziju još jednom? Da nastavi ropstvo? Pustite da ode.
Ja nisam telo. To je put gjanija.
Bhakta kaže: „Gospod mi je dao ovo telo da mogu sa sigurnošću da pređem
okean života i moram da ga negujem sve dok se putovanje ne završi.“
Yogi kaže: „Moram biti pažljiv prema telu tako da mogu napredovati
postojano i konačno dostići oslobođenje.“
Gjani oseća da ne može da čeka. On mora dostići cilj ovog trenutka. On
kaže: „Ja sam slobodan u večnosti. Ne graničim se ni sa čim. Ja sam Bog
univerzuma kroz celu večnost. Ko me može učiniti savršenim? Već sam savršen.“
Gjani traži da se otcepi od ropstva materije silom intelektualne osude. Ovo je
negativističan način – neti, neti – ne
ovo, ne ono.
REALIZACIJA I NJENA
METODA
Beskonačna manifestacija deleći se u delove i dalje ostaje beskonačna i
svaki njen deo je beskonačan. Brahman je isti iako se pojavljuje u dve forme –
promenljivoj i nepromenljivoj, izraženoj i neizraženoj. Znamo da je onaj koji
zna i ono što zna jedno. Trojstvo - onaj koji zna, ono što zna i proces
saznavanja je manifestovanje ovog univerzuma. Bog kojeg yogi vidi u
meditaciji, vidi kroz silu svog sopstvenog Sopstva.
Ono što mi nazivamo prirodom, sudbinom, je jednostavno Božija
volja.
Dokle god tražimo uživanje, ropstvo ostaje. Samo nesavršeno biće može
uživati, zato što je uživanje ispunjenje želje. Ljudska duša uživa u prirodi.
Osnova stvarnosti prirode, duše i Boga je Brahman, ali Brahman ne može biti
viđen dok Ga ne probudimo. Može da se izvede uz pomoć pramantha ili trenjem kao
što možemo proizvesti vatru trenjem. Telo je manji komad drveta, OM je upereni
komad, a meditacija je trenje. Kroz trenje tj kroz meditaciju, to svetlo koje
je znanje Brahmana će buknuti u duši. Tražite to kroz tapas. Držite telo
uspravno, žrtvujte čulne organe u umu. Čulni centri su unutar, a njihovi organi
izvan. Dakle dovedite ih u um i kroz dharanu, koncentraciju, fokusirajte um u
dhyani, meditaciji. Brahman prožima univerzum kao što se puter potencijalno
nalazi u mleku; tako trenje čini da se manifestuje na jednom mestu. Kao što
bućkanje izvodi puter iz mleka, tako dhyana dovodi do realizacije Brahmana u
duši.
Brahman je bez akcije. Atman je Brahman i mi smo Atman – znanje kao što je
ovo otklanja mogućnost greške. Ovo mora da se čuje, da se razume intelektualno,
i konačno realizuje. Refleksija jeste
primenjivanje razuma i uspostavljanjem tog znanja unutar sebe putem
promišljanja. Realizovanje podrazumeva da delom živimo konstantno misleći na
to. Ova stalna misao, dhyana, je kao neprekidan protok ulja jer se sipa iz suda
u sud. Dyana drži um u ovoj misli dan i noć i tako vam pomaže da postignete
oslobođenje. Mislite uvek: „Soham, Soham“
(Ja jesam, Ja jesam). Ovo je skoro dobro kao oslobođenje.
Govorite to danju i noću. Realizacija će doći kao rezultat ovakvog
kontinuiranog razmišljanja.
PRAKTIČNA VEDANTA – I
Pozvaću vas da razumete da je Vedanta, iako je intenzivno praktična, uvek
vrlo u smislu ideala. Ne propoveda nemoguće idealistično, koliko god da je
visoko, a dovoljno je visoko za ideal. Jednom rečju, idealno je da ste
božanski.“Ti si to“. Ovo je suština
Vedante. Nakon svih njenih razgranjavanja i intelektualne gimnastike, znate da
je ljudska duša čista i sveznajuća.Vidite da takva praznoverja kao što je
rođenje i smrt mogu da budu u potpunosti bezosećaj kada govorimo o bivanju u
konekciji sa dušom. Duša nikad nije rođena i nikad neće umreti, i sve ove ideje
da ćemo umreti i da se plašimo da ćemo umreti su samo sujeverja. I sve takve
ideje tipa da možemo da uradimo ovo ili da ne možemo ono su sujeverja. Mi
možemo da učinimo sve.
Vedanta uči muškarce da imaju veru u sebe na
prvom mestu. Kako neke religije sveta kažu da čovek koji ne veruje u ličnog
Boga van sebe je ateista, tako Vedanta kaže da je čovek koji ne veruje u sebe
ateista. Ne verovanje u slavu sopstvene duše je ono što Vedanta naziva
ateizmom. Za mnoge ovo je, bez sumnje, strašna ideja; i mnogi od nas misle
da se ovaj ideal nikad ne može dostići. Međutim, Vedanta insistira na tome da
svaka osoba može to da realizuje. Bez obzira da li je u pitanju muškarac ili
žena ili dete; bez obzira kojoj rasi pripada – ništa ne stoji kao prepreka
realizaciji ovog ideala, zato što, kao što Vedanta pokazuje, to je već
realizovano; već je tu.
Vedanta prepoznaje da nema greha. Ona
prepoznaje samo grešku. I najveća greška, kaže Vedanta, jeste da mislite da ste
slabi, da ste grešnici, jadna stvorenja, i da nemate snage i da ne možete da
uradite to i ono. Svaki put kada mislite na ovaj način, vi se zakujete i
stvorite još jednu kariku u lancu koji vas vezuje na dole. Tako dodajete još
jedan sloj hipnotisanosti svoje sopstvene duše. Dakle, ko god misli da je slab
je u krivu; ko god misli da je nečist je u krivu i šalje loše misli u svet.
Moramo uvek imati na umu da u Vedanti ne
postoji pokušaj pomirenja sadašnjeg – hipnotičkog života, ovog lažnog života
koji mi pretpostavljamo – sa tim idealom. Ali, ovaj lažni život mora da teče, a
stvarni život koji oduvek postoji, mora da se manifestuje, mora da obasjava. Niko
ne postaje čistiji i čistiji. To je stvar veće manifestacije. Maska pada dole i
jednostavna čistoća duše počinje da se manifestuje. Sve je već naše– beskonačna
čistota, sloboda, ljubav i moć.
Centralni ideal u Vedanti je jedinstvo. Ne
smemo gledati sa prezirom druge. Svako od nas ide ka istom cilju. Razlika
između slabosti i snage je jedan stepen. Razlika između vrline i poroka je
jedan stepen. Razlika između raja i pakla je jedan stepen. Razlika između
života i smrti je jedan stepen. Sve razlike na svetu su pitanje stepena, a ne vrste
zato što je jedinstvo tajna svega. Sve je jedno, i manifestuje se bilo kao
misao ili život ili duša ili telo, a razlika je jedino u stepenu. S obzirom na
ovo, mi nemamo prava da gledamo sa prezirom na one koji nisu razvijeni
podjednako kao i mi. Ne osuđujmo nikog. Ako možete da pružite ruku pomoći, onda
to i uradite. Ukoliko ne možete, zadržite svoje ruke, blagoslovite svoju braću
i pustite ih da idu svojim putem. Povlačenje na dole i osuđivanje nije način
rada. Nikada se rad ne ostvaruje na takav način. Mi trošimo svoju energiju
osuđujući druge. Kriticizam i osuđivanje su uzaludni putevi na kojima trošimo
svoju energiju, da bi dugoročno naučili da svi vide istu stvar, manje ili više
se približavaju istom idealu i da najviše naših teškoća potiče od razlika u
izražavanju.
Može postojati slabost, kaže Vedanta, ali
nema veze jer mi želimo da rastemo. Lek za slabost nije premišljanje o slabosti
već razmišljanje o snazi. Podučavajte ljude snazi koja je već u njima. Nikada
ne recite ne; nikada ne recite „Ne mogu“; za vas vi ste beskonačni. Čak i
vreme i prostor su ništa u poređenju sa vašom prirodom. Možete da uradite
ništa i sve. Vi ste svemogući.
„Atman je prvi za kojeg je potrebno da čujemo.“
Slušajte dan i noć da ste ta Duša. Ponavljajte to sebi dan i noć dok god to ne
uđe u vaše vene, dok god ne uđe u svaku kap krvi, dok god ne bude u vašem tkivu
i kostima. Pustite da celo telo bude ispunjeno tim idealom: „Ja sam van
rođenja, besmrtan, blažen, sveznajući, svemoćan, uvek slavljena Duša.“ Mislite
o tome dan i noć. Mislite o tome dok god to ne postane sastavni deo vašeg
života. Meditirajte nad tim i iz toga će
proisteći rad. „Iz ispunjenog srca usta govore i iz ispunjenog srca ruke
rade’’. Akcija će doći. Ispunite se ovim idealom. Šta god da radite,
mislite na to. Sve vaše akcije će biti veličanstvene, transformišuće, obogotvorujuće
usled moći ovakvih misli.
Recite to ljudima koji su slabi i
insistirajte na tome: „Ti si Čistota. Probudi se i ustani, O moćni! Ovaj san ne
može postati ti. Probudi se i ustani. To ti ne pristaje. Ne misli da si slab i
jadan. Svemogući, ustani i probudi se, i dopusti da se manifestuje tvoja prava
priroda. Ne dolikuje ti da misliš da si grešnik. Ne dolikuje ti da misliš za
sebe da si slab.“ Recite to svetu,
recite to sebi i pogledajte kakav praktičan rezultat će doći. Vidite kako se
brzinom blica istina manifestuje, kako se sve menja. Recite to čovečanstvu i pokažite
mu njegovu moć. Tada ćete naučiti kako da je primenjujete u vašem svakodnevnom
životu.
Da biste mogli da koristite ono što mi
nazivamo viveka, razlučivanje, da biste saznali kako, u svakom trenutku svog
života, u svakoj svojoj akciji, da razlučite šta je ispravno, a šta pogrešno,
šta je istinito, a šta lažno, primenjivaćemo test istine koji je čistota,
jedinstvo. Sve što upućuje jedinstvu je istina. Ljubav je istina, mržnja je
lažna zato što upućuje na mnogostrukost. Mržnja je ta koja razdvaja čoveka od
čoveka; te je stoga pogrešna i lažna. To je moć raspadanja. Ona razdvaja i
razara.
PRAKTIČNA
VEDANTA – II
U raznim Upanišadama našli smo da ova Vedanta
filozofija nije proizašla samo iz
meditacije u šumama, već da je najbolji deo nje bio promišljen i izražen
umovima koji su bili zauzeti svakodnevnim poslovnim obavezama. Ne možemo
zamisliti nijednog čoveka koji je zauzetiji od apsolutnog monarha, čoveka koji
vlada milionima ljudi, a neki od tih vođa su bili duboki mislioci.
Sve ide ka tome da ukaže da ova filozofija
mora biti praktična. Kasnije, kada stignemo do Bhagavad Gite (većina vas je,
nadam se, pročitala) vidimo da su to najbolji komentari koje imamo o Vedanta
filozofiji – dovoljno budi radoznalost, scena na bojnom polju gde Krišna
podučava ovoj filozofilji Ardžunu. Doktrina koja se ističe luminoznošću na
svakoj stranici Gite je intenzivne aktivnosti, ali usred večnog spokoja.
Pitali su me mnogo puta kako možemo raditi
ako nemamo strast koju generalno osećamo prema poslu. I ja sam tako mislio pre
više godina. Ali, kako postajem stariji i imam sve više iskustva, shvatio sam
da to nije istina. Što je manja strast, bolje radimo. Što smo mirniji, bolje je
za nas i više možemo raditi. Kada pustimo svoja osećanja, gubimo tako mnogo
energije, lomimo svoje živce, uznemirujemo svoj um i ostvarujemo vrlo malo
rada. Energija koju bi trebalo da imamo, izlazi i rad je potrošen kao puki
osećaj, koji se ne računa ni-za-šta. Samo kada je um vrlo miran i prikupljen
cela njegova energija se troši za obavljanje dobrog posla. I ukoliko ste
pročitali o životima velikih radnika koje je svet priozveo, naći ćete da su oni
zadivljujuće mirni ljudi. Ništa ih ne može izbaciti iz njihovog balansa. To je
razlog što čovek koji se naljuti nikad ne može dosta da radi, a čovek
kojeg ništa ne može da naljuti ostvarije mnogo. Čovek koji pravi put
ljutnji ili mržnji ili bilo kojoj drugoj strasti ne može da radi. On sebe lomi
na komade i ne čini ništa praktično. Miran, praštajući, ujednačen,
uravnotežen um je onaj koji može da čini veliki posao.
Vedanta kaže da ovo može da bude realizovano
ne samo u dubinama šuma ili u pećinama, već i od strane ljudi u svim mogućim
uslovima života. Možemo videti da ljudi koji su otkrili ove istine nisu živeli
ni u pećinama ni u šumama niti su pratili uobičajeni način života, već su bili
ljudi koji su, imamo razloga da verujemo, vodili najzauzetije živote, ljudi
koji su morali da komanduju armijama, da sede na tronovima i brinu o dobrobiti
miliona i sve ovo u dane apsolutne monarhije, a ne kao danas kada je kralj u
velikoj meri samo figura. Ipak mogli su naći vremena da razmišljaju o svemu
tome, da to realizuju i da se uče humanosti.
Ove postavke Vedante moraju izaći, ne smeju
ostati samo u šumi niti u pećini, već moraju izaći da rade u baru, na klupi, u
propovedaonici i u kolibi siromašnog čoveka, sa ribarima koji hvataju ribu i sa
studentima koji uče. Oni pozivaju svakog čoveka, ženu i dete bez obzira na
njihovo zanimanje i bez obzira gde se nalaze. A od čega se tamo plašimo? Kako
može ribar i svi ostali ostvariti ideale Upanišada? Način je pokazan. To je
beskonačnost; religija je beskonačna. Niko ne može ići van nje. I šta god
radili iskreno, dobro je za nas. Čak i najmanja stvar koju dobro učinimo donosi
ozbiljne rezultate. Zato neka svako radi ono malo što može. Ako ribar misli da
je Duh, biće bolji ribar. Ako student misli da je Duh, biće bolji student.
Ukoliko advokat misli da je Duh, biće bolji pravnik.
UŽIVAJTE KROZ ODRICANJE
Postoji zlo u svetu; pustite svet – to je
veliko učenje, bez sumnje, samo učenje. Pustite svet. Ne može postojati drugačije
mišljenje od toga da za razumevanje istine svako od nas mora da odustane od
greške. Ne može postojati drugačije mišljenje od toga da svako od nas, da bi
imao dobro, mora odustati od zla. Ne može postojati drugačije mišljenje od toga
da svako od nas koji ima život mora da odustane od onoga što je smrt. A ipak,
šta ostaje za nas ako ova teorija podrazumeva odustajanje od čulnog života,
života kakvog poznajemo? I, šta još mi podrazumevamo pod životom? Ako
odustanemo od toga, šta ostaje?
Razumećemo to bolje kada, kasnije, stignemo
do više filozofskih delova Vedante. Ali, za sada molim da formulišemo da ćemo
u Vedanti samo naći racionalno rešenje
za problem. Ovde mogu samo da izložim pred vas šta Vedanta traži da podučava, a
to je obogotvorenje sveta.
Vedanta, u stvarnosti, ne sudi svetu. Ideal
odricanja nigde ne postiže takve visine kao u učenjima Vedante. Ali, u isto
vreme, suv samoubilački savet nije preporučljiv. To zapravo znači obogotvorenje
sveta – odustajanje od onakvog sveta kakav mi zamišljamo, kakvog mi znamo,
kakav nam se pojavljuje znajući šta on stvarno jeste. Obogotvorite ga. To jeste
samo Bog.
To je ono što Vedanta podučava. Odustanite od
sveta kakvog pretpostavljate zato što pretpostavljate bazirajući se na vrlo
delimičnom iskustvu, na vrlo lošem rasuđivanju i na svojim slabostima. Odustanite
od toga. Svet o kojem ste tako dugo mislili, svet za koji ste se tako dugo
držali je lažni svet koji ste vi stvorili. Odustanite od toga. Otvorite svoje
oči i pogledajte da kao takav nikad nije ni postojao. To je bio san, maya. Ono
šta je postojalo, je bio Sam Gospod. To je On koji je u detetu, u ženi i u
mužu.On je u dobru i u onom lošem. On je u grehu i grešniku. On je u životu i u
smrti.
To je velika Istina! Ipak, to je tema koju
Vedanta želi da pokaže, da podučava i da propoveda.
Ko uživa u slici – prodavac ili onaj koji
gleda? Prodavac je zauzet svojim računima, računajući kakav će biti njegov
dobitak, koliko profita će ostvariti na slici. Njegov mozak je pun toga. On
gleda čekić, a vidi ponude. Nastrojen je da sluša koliko brzo će ponude rasti.
Čovek koji uživa u slici je onaj koji je došao tamo bez namere da kupuje ili
prodaje. On gleda sliku i uživa u njoj. Možemo reći da je ceo univerzum slika.
Kada ove želje nestanu, ljudi će početi
da uživaju u svetu i tada kupovanje i prodavanje i ove nerazumne ideje
posedovanja će biti završene. Zajmodavac odlazi, kupac odlazi, prodavac odlazi,
a svet ostaje slika, prelepa slika.
Nikada nisam pročitao lepši koncept Boga od
ovog: „On je Veliki Pesnik, Drevni Pesnik. Ceo univerzum je Njegova pesma,
dolazi u stihovima i rimama i ritmovima, zapisana u beskonačnom blaženstvu.“
Kada odustanemo od želja, tek onda ćemo biti u stanju da pročitamo i uživamo u
univerzumu Boga. Tada će se sve obogotvoriti. Budžaci i uglovi, sporedni putevi
i senovita mesta za koja mi mislimo da su tamna i nesveta, će se obogotvoriti.
Otkriće svoju pravu prirodu, a mi ćemo se osmehnuti sebi i mislićemo da sve
suze i plakanja nisu bili ništa više od dečije igre,a mi smo samo stajali i
gledali.
„Samo radite svoj posao“, kaže Vedanta. Prvo
nas savetuje kako da radimo: odustajanjem, odustajanjem od pojavnog, iluzornog
sveta. Šta se podrazumeva pod tim? Viđenje Boga svuda. Tako radite. Želite
da živite stotine godina. Imajte sve zemaljske želje ukoliko to želite, samo ih
obogotvorite, pretvorite ih u rajske. Imajte želju da živite dug život ispunjen
korisnošću, blaženošću i aktivnošću na zemlji. Tako radite i pronaći ćete
izlaz. Ne postoji drugi način.
BOG
GOVORI KROZ SRCE
Jedno od zala vaše zapadne civilizacije jeste
da ste nakon završene intelektualne edukacije ostavljeni sami i da nema brige o
srcu. To samo čini ljude deset puta više sebičnijim,i to će vas uništiti. Kada
postoji konflikt između srca i mozga, pustite da vas srce vodi, zato što
intelekt ima samo jedno stanje, razlog i u okviru toga intelekt radi i ne može
to prevazići. Srce je to koje dostiže jedan od najvišiljih nivoa, a koji
intelekt nikad neće dostići. Ono prevazilazi intelekt i dostiže ono što
nazivamo inspiracijom. Intelekt nikada ne može biti inspirisan. Samo srce, kada je prosvećeno, postaje
inspirisano. Intelektualan, bezdušan čovek nikada neće postati inspirisan. Uvek
je srce to koje govori u čoveku ljubavi. Otkriva veći instrument nego što
intelekt može da vam da – instrument inspiracije. Kao što je intelekt instrument
znanja, tako je srce instrument inspiracije. U nižem stanju, to je mnogo
slabiji instrument nego intelekt. Neuki čovek ne zna ništa, ali on je malo
emocionalan po prirodi. Uporedite njega sa velikim profesorom – kakvu
fenomenalnu moć kasnije poseduje. Ali, profesor je ograničen svojim intelektom
i on može da bude đavo i intelektualni čovek u isto vreme. Emotivni čovek nikad
ne može da bude đavo. Adekvatno negovano, srce može da se promeni i da
prevaziđe intelekt; funkcionisaće kroz inspiraciju.Čovek će morati na kraju da
prevaziđe intelekt. Znanje čoveka, njegova moć opažanja, razmišljanja i razum i
srce su zauzeti bućkanjem mleka sveta. Dugim bućkanjem nastaje puter, a taj
puter je Bog. Ljudi srca dobijaju puter, a ono što ostane od toga ostaje intelektualcima.
intelekta. Može biti inspirisano. Zna stvari
koje razum nikada ne može znati. Kad god postoji konflikt između srca i
intelekta, uvek stanite na stranu čistog srca čak iako mislite da to što srce
radi je nerazumno. Kada žudi da čini dobro drugima, vaš mozak može reći da nije
politički da to učini, ali sledite srce i shvatićete da ćete napraviti manje
grešaka nego sledeći svoj intelekt. Čisto srce je najbolje ogledalo za refleksiju
istine tako da su sve ovo discipline za pročišćenje srca. I čim je čisto, sve
istine ga trenutno osvetle. Sva istina u univerzumu će se manifestovati u vašem
srcu ako ste dovoljno čisti.
Kroz intelekt nije način da se reši problem
bede, već kroz srce. Ako bi ova ogromna količina napora bila utrošena da ljudi
budu čistiji, nežniji, više uzdržani, ovaj svet bi bio hiljdostruko srećniji
nego što je danas. Uvek negujte srce. Kroz srce Gospod govori, a kroz intelekt
vi govorite.
KAKO
PREVAZIĆI SLABOST
Ovo pitanje sam postavio svakom čoveku, ženi
ili detetu dok su u fizičkom, mentalnom ili spiritualnom treningu: „Da li si
jak? Da li osećaš snagu? – jer znam da samo Istina daje snagu. Znam da samo
Istina daje život i ništa što ne vodi prema Stvarnosti nas neće učiniti jakima,
i niko neće dostići Istinu dok je jak. Svaki sistem koji slabi um čini čoveka sujevernim,
snuždenim i čini da on želi sve vrste nemogućnosti, misterije i sujeverja,a ja to ne volim jer su njegovi efekti opasni.
Takav sistem nikada ne donosi dobro.
Takve stvari stvaraju morbidnost u umu, čine ga slabim, tako slabim da će tokom
vremena biti nemoguće da primi Istinu ili da živi po Njoj.
Snaga je dakle jedna potrebna stvar. Snaga je lek za svetske bolesti. Snaga je lek siromašnima koji moraju da imaju kada ih bogati maltretiraju. Snaga je lek neznalice kada ga ugnjetavaju učeni i to je lek grešnicima koji su mučeni od strane drugih grešnika. I ništa ne daje takvu snagu kao ideja monizma. Ništa nas ne čini toliko moralnima kao ideja monizma. Ništa nas ne čini da radimo tako dobro u naše najbolje i navišlje kao kada svu odgovornost prebacimo na nas same. Ako je cela odgovornost prebačena na naša ramena, bićemo na našem najboljem i najvišljem. Kada nemamo nikog da nas predvodi, kada nema đavola da podiže našu krivicu, nema Ličnog Boga da ponese naš teret, kada smo sami odgovorni, onda ćemo se popeti na naše najvišlje i najbolje. „Ja sam odgovoran za svoju sudbinu. Ja sebi donosim dobro. Ja sebi donosim zlo. Ja sam Čist i Blažen.“ Moramo odbaciti sve misli koje tvrde suprotno. „Nemam ni smrti ni straha; nemam ni kastu ni veru; nemam ni oca ni majku ni brata, nemam prijatelja ni neprijatelja – jer ja sam Postojanje, Znanje, Apsolutno Blaženstvo. Ja sam Blažen. Nisam ograničen ni vrlinom ni porokom, ni srećom ni nesrećom. Hodočašća ni knjige ni ceremonije nikada me ne mogu vezati. Nemam ni glad ni žeđ. Telo nije moje niti sam ja predmet sujeverja i raspadanja koji zahvataju telo. Ja sam Postojanje, Znanje, Apsolutno Blaženstvo. Ja sam Blažen.“
Snaga je dakle jedna potrebna stvar. Snaga je lek za svetske bolesti. Snaga je lek siromašnima koji moraju da imaju kada ih bogati maltretiraju. Snaga je lek neznalice kada ga ugnjetavaju učeni i to je lek grešnicima koji su mučeni od strane drugih grešnika. I ništa ne daje takvu snagu kao ideja monizma. Ništa nas ne čini toliko moralnima kao ideja monizma. Ništa nas ne čini da radimo tako dobro u naše najbolje i navišlje kao kada svu odgovornost prebacimo na nas same. Ako je cela odgovornost prebačena na naša ramena, bićemo na našem najboljem i najvišljem. Kada nemamo nikog da nas predvodi, kada nema đavola da podiže našu krivicu, nema Ličnog Boga da ponese naš teret, kada smo sami odgovorni, onda ćemo se popeti na naše najvišlje i najbolje. „Ja sam odgovoran za svoju sudbinu. Ja sebi donosim dobro. Ja sebi donosim zlo. Ja sam Čist i Blažen.“ Moramo odbaciti sve misli koje tvrde suprotno. „Nemam ni smrti ni straha; nemam ni kastu ni veru; nemam ni oca ni majku ni brata, nemam prijatelja ni neprijatelja – jer ja sam Postojanje, Znanje, Apsolutno Blaženstvo. Ja sam Blažen. Nisam ograničen ni vrlinom ni porokom, ni srećom ni nesrećom. Hodočašća ni knjige ni ceremonije nikada me ne mogu vezati. Nemam ni glad ni žeđ. Telo nije moje niti sam ja predmet sujeverja i raspadanja koji zahvataju telo. Ja sam Postojanje, Znanje, Apsolutno Blaženstvo. Ja sam Blažen.“
Vedanta kaže da jedino
molitvu treba da imamo. To je jedini način da dostignemo cilj – reći sebi i
svima ostalima da smo božanski. I kako ovo ponavljamo, snaga dolazi. Onaj koji
se prvi spotakne, postajaće sve snažniji i snažniji,a glas će postajati jači
dok Istina ne zaposedne naša srca i protekne kroz naše vene i prožme naša tela.
Obmana će izbledeti kao što svetlo postaje sve sjajnije i sjajnije, operećenje
nakon tereta neznanja će izbledeti i onda će doći vreme kada će sve ostalo da
nestane i samo će Sunce da sija.
JAVNA TAJNA
Niko ne može umreti. Niko ne
može degradirati zauvek. Život je samo igralište koliko god gruba igra može da
bude.Koliko god primali udarce i koliko god možemo biti tučeni, Duša je tu i ne
može biti povređena. Mi smo beskonačni.
Ovako je pevao Vedantist:
„Ja nikada nisam imao strah ili sumnju. Nikada nisam imao oca ili majku jer ja nisam
nikada rođen. Gde mogu biti moji neprijatelji?- jer Ja sam Sve. Ja sam
Postojanje, Znanje, Apsolutno Blaženstvo. Ja sam To. Ja sam To. Ljutnja i
pohlepa i ljubomora, zle misli i sve te stvari nikada nisu došle do mene jer Ja
sam Postojanje, Znanje, Apsolutno Blaženstvo. Ja sam To. Ja sam To.“
Koliko god telo pobunjenika,
koliko god um pobunjenika, usred krajnje tame, usred agonije mučenja, u
krajnjem očaju, ponovimo to jednom, dvaput, triput, zuvek. Svetlost dolazi lagano,
polako, ali sigurno.
Mnogo puta sam bio u
čeljustima smrti, izgladnjavanjem, podbijenih nogu i umoran. Danima i danima
nisam imao hranu i često nisam mogao da hodam dalje. Želeo sam da se spustim
ispod drveta, a činilo mi se kao da život propada. Nisam mogao da govorim.
Jedva da sam mogao da mislim. Ali, najzad um se vratio na ideju: „Nemam
strah ni smrt. Ja sam To. Ja sam To. Cela priroda ne može da me slomi – ona mi
služi. Potvrdi svoju snagu, Ti Gospodar nad gospodarima i Bog nad bogovima.
Povrati svoje izgubljeno kravljevstvo. Probudi se i hodaj i ne staj!“ I
ja bih se podigao, i evo, tu sam, živ, danas. Tako kad god tama dođe, potvrdite
realnost i sve nepovoljno mora nestati. Jer, nakon svega, to je samo san.
Planina se uzdiže iako se pojavljuju teškoće, strahote i sve stvari izgledaju
sumorne, ali to je samo maya. Ne bojte
se – to je proterano. Smoždite to i ono će nestati. Stavite pečat na to i ono
umire. Ne plašite se. Ne mislite koliko puta niste uspeli. Nije važno – jer
vreme je beskonačno. Idite napred. Potvrdite sebe opet i opet i svetlost mora
doći.
Možete da se molite svakome
ko je ikada rođen, ali ko će vam pomoći? A, šta je put smrti sa kojeg niko ne
zna da pobegne? „Zaštiti sebe od sebe. Niko drugi ti ne može pomoći,
prijatelju. Jer ti si sam svoj najveći neprijatelj; ti si sam svoj najveći
prijatelj.“ Pa, onda se držite Sopstva. Ustanite. Ne plašite se. Usred svih
nevolja i svih slabosti pustite da Sopstvo izađe, bojažljivo i neprimetno. Steći
ćete hrabrost i na kraju ćete kao lav riknuti: „Ja sam To. Ja sam To. Ja nisam niti čovek niti žena niti Bog niti
demon niti bilo koja životinja, biljka niti drvo. Nisam niti bogat niti
siromašan niti učen niti neznalica. Sve te stvari su vrlo malo u poređenju sa
onim šta sam ja. Jer Ja sam To. Ja sam To! Pogledaj sunce, mesec i zvezde. Ja
sam svetlost koje sija u njima! Ja sam lepota vatre! Ja sam snaga univezuma!
Jer Ja sam To! Ja sam To!“ „Moje pravo zadovoljstvo nije u zemaljskim stvarima,
u mužu, ženi, deci i drugim stvarima. Ja sam kao beskrajno plavo nebo: oblaci
sa mnogo boja prolaze nebom i poigravaju se; oni se pomeraju, prolaze i tu je opet
isto nepromenjeno plavetnilo. Sreća i beda, dobro i loše mogu me okružiti na
trenutak i prekriti Self, ali ja sam još uvek tu. Oni prolaze dalje zbog toga
što su promenljivi. Ja sijam jer sam nezamenljiv. Znam da je to konačno, stoga
mora da umre. Kada zlo dođe, znam da je konačno. Mora da prođe. Ja sam beskonačan
i nedodirljiv od strane bilo čega. Jer ja sam Beskonačan, uvek večan,
nepromenljivo Sopstvo.“ Tako peva naš pesnik.
Pijte iz ove čaše – ove čaše
koja vodi ka svemu što je besmrtno, svemu što je nepromenljivo. Ne plašite se.
Ne verujte da ste zli, konačni, da možete ikad umreti. To nije tačno.
„Ovo treba da se čuje, zatim
razmisli o tome i onda meditira nad tim.“ Kada ruke rade, um treba da ponavlja:
„Ja sam To, Ja sam To.“ Mislite o
tome, sanjaj te o tome sve dok ne postane kost vaših kostiju i meso vašeg mesa,
sve dok svi skriveni snovi malenkosti, slabosti, bede i zla u potpunosti
nestanu , i Istina više neće biti skrivena od vas čak ni na trenutak.
Нема коментара:
Постави коментар