Shukrin put...
Sveto cvijeće Ljubavi 1 - Lotos
.
"Ne odlazi u vrtove cvijeća!
O, prijatelju, ne odlazi tamo!
Vrtovi u tvome tijelu cvjetaju.
Sjedni na tisućulatični lotos – cvijet
i zaroni oko u beskrajnu ljepotu."
Kabir
Još od drevnih vremena lotos ima status svetoga cvijeta u hinduizmu i budizmu, a kasnije je čak i od strane kršćana prihvaćen kao simbol. Najviše ga slave u Indiji, Kini, Japanu i Egiptu.
On je simbol prosvjetljenja, besmrtnosti, savršenstva, plodnosti, unutarnje čistoće, stvaranja, ljepote, ljubavi….
Tisuću latični lotos smatra se sjedištem Amrite – nektara besmrtnosti. On predstavlja krunsku čakru – Sahasraru ili tjemeno središte, koje je okrenuto prema gore.
Tisuću latica Sahasrare simbolizira savršenstvo, a njezino otvaranje kontakt sa čistom sviješću (prebivalište Šive) i oslobođenje od ''odvojenosti'', od ideje da postoji stvarnost odvojena od Jastva. Osoba sa otvorenom krunskom čakrom zadobiva uvid da su sve pojave samo oblici njezinog Jastva.
Božanstvo tisuću latičnog lotosa je boginja Lalita Tripura Sundari. Njezinom milošću nektar besmrtnosti (Amrita) silazi i prožima cijelo tijelo. Često se prikazuje kao djevojka od 16 godina (šodasi). Njezina priroda je zaigrana, a njezina nevinost privlači sve što je stvarno i dobro. Tijelo joj je boje uzdižućeg sunca i nosi polumjesec na svojoj kruni, koji je napravljen od njezine smotane kose. Ona predstavlja čistoću svijesti i blaženstvo koje iz nje proizlazi. Sundari je iskustvo tekuće Some ili nektara blaženstva. Zato je ona oblik boginje koju najviše obožavaju jogiji i tantrici. U rukama drži luk od šećerne trske i 5 cvjetnih strijela. Sjedi gola na krevetu čiji je ležaj božanstvo Sadašiva položen na vrhu četiri obličja: Brahme, Višnua, Rudre i Mahešvare, koji predstavljaju noge ležaja.
Njezin ružičasti ten označava radost, nevinost, suosjećanje i prosvijetljenost. Luk je simbol njezina uma, a strijele predstavljaju 5 osjetila, koje pod zapovjedi njezine moći svjesnosti postaju instrumenti blaženstva. Pet oblika Šive na kojima sjedi simboliziraju 5 elemenata i peterostruko djelovanje Šive, a nazivaju se još i ''5 leševa'', budući da su nepokretni bez njene energije.
Njezino ime Lalita znači ''ona koja se igra''; Sundari znači ''ljepota'', ali ne obična ljepota oblika, već istinska vječna ljepota – konačna ljepota čiste percepcije; Tripura znači ''tri grada'', a oni se odnose na 3 svijeta i naša 3 tijela kroz koje ih doživljavamo (fizičko, astralno i kauzalno, tj. tvarnost, energija i misao). Oni odgovaraju i trima stanjima svijesti (budnom stanju, snu i dubokom snu), a simbolizirani su s 3 svjetla: vatre, mjeseca i sunca.
U astralnom tijelu čovjeka nalaze se 7 lotosa ili energetskih centara (čakri), bez kojih tijelo ne bi postojalo, budući da oni održavaju funkciju života.
Na prvoj čakri, smještenoj na dnu kralježnice, nalazi se ovojnica u obliku sklupčane zmije znane pod imenom Kundalini Šakti (seksualna energija), koja predstavlja sjeme i korijen lotosa. Iz tog mjesta dižu se 3 najvažnija energetska kanala: središnji kanal pod imenom Sušumna i dva koja se naizmjenično obavijaju oko Sušumne, pod imenima Ida i Pingala. Oni prolaze kralježnicom do središta glave i provode Kundalini energiju, koja se diže i budi cvjetove lotosa. Kada jogin ili tantrik uspije podići Kundalini do sedme čakre ili tisuću latičnog lotosa, on postiže Samadhi, jedinstvo sa Bogom. I tada svijet postaje viđen drugim očima…
Sjedinjenje Šive i Šakti u krunskoj čakri sa snagom donjih čakri prekida beskonačni krug umiranja i rađanja (Samsara), osoba doživljava preobražaj u mahatmu - veliku dušu.
U Indiji lotos je simbol svete planine Meru. Meru se smatra središtem svijeta, u kojem se nalazi središnja os (stabljika lotosa) – os sjedinjenja neba i zemlje.
Lotos predstavlja i Brahmnino (Brahma = stvoritelj) prijestolje. Za njega kažu da je rođen iz lotosa, te ga se uvijek prikazuje kako sjedi na lotosu.
Lotos se još povezuje i sa hindu boginjom Lakšmi, koju u mitovima opisuju kao onu koja je izašla iz iskonskog oceana sa lotosom u ruci, kada su ga bućkali bogovi i demoni da bi stvorili Amritu (nektar besmrtnosti). A u Ramajani ju krasi ime Padma, što znači lotos.
Lotos simbolizira i vječno obnavljanje, budući da se smatra pokretačem stvaranja na površini voda. Hindu božanstvo Višnu, iz čijeg pupka izrasta lotos, leži na Ananti (zmiji beskonačnosti), koja plovi na vodama vremena. Stoga mu još odgovara i naziv ''cvijet koji je bio u Početku'' i ''veličanstveni ljiljan Velikih Voda''. Kao takav oslikava Kozmos koji se uzdiže iz voda pretkozmičkog kaosa, kao Sunce izašlo iz lotosa na početku stvaranja svijeta.
Kao takav, predstavlja oličenje Sunca na Zemlji, budući da se krug njegovih latica otvara i zatvara u skladu sa Suncem.
Prikazuje unutarnju čistoću čovjeka, koji je u sebi integrirao suprotnosti, postigao oslobođenje i ponovno rodio samoga sebe. Simbol je jedinstva dvojne snage prirode, budući da je jedinstveni spoj solarnog i lunarnog principa.
Kao cvijet Sunca koristi se za liječenje bolesti srce, a kao cvijet Mjeseca otklanja nesanicu i djeluje smirujuće na živčani sustav.
U drevnom Egiptu bijeli i modri lotos zauzimali su posebno mjesto u cvjetnoj hijerarhiji. Njima je cvijeće bilo važno u svakodnevici i koristili su ga na mnogo načina.
Prema njihovoj legendi, Nehebkau – velika praiskonska, besmrtna, dvoglava zmija potiče iz središta lotosa, a živi u Nunu – praiskonskom oceanu iz kojeg je potekao cijeli život. Slična legenda kao i sa indijskom Anantom.
Stari egipćani su smatrali da se svako jutro Sunce rađa iz lotosa, a u Hermopolisu poistovjećivali su ga sa okom boga Ra. Otvarajući i zatvarajući svoje oko, Ra odjeljuje dan od noći, baš kao što se latice lotosa otvaraju sa izlaskom Sunca, a zatvaraju sa zalaskom.
Legenda Hermopolisa govori da su osam prvobitnih božanstava stvorili cvijet lotos iz kojeg se vlastitom snagom volje rodio bog Ra, koji je stvorio sve stvari – ljudske i božanske. Osim sa Ra-om, lotos se povezuje još i sa velikom egipatskom boginjom Isis, i kao takav simbol je čistoće, djevičanstva i plodnosti.
Također, i sa Nefertum-om (božanstvo donjeg Egipta), čije ime znači lotos, a prikazuje ga se kao čovjeka sa glavom lava okićenom lotosima.
U Egiptu je postojala i vrlo stroga kazna za sve koji bi ubrali taj sveti cvijet bez posebnog odobrenja. Posebno je bio cijenjen lotos plave boje, jer je plava boja, za njih, bila boja Istine. Oni kažu: ''Nebesko plavetnilo je prag koji čovjeka dijeli od onih koji s one strane neba upravljaju ljudskom sudbinom.'' Plava boja izražava odvajanje od ovozemaljskih vrijednosti i uzlet duše ka Bogu.
Dok bijela boja, boja jedinstva i transformacije, predstavlja odlazak u smrt ili povratak iz nje. Ona je boja ponovnog rođenja ''onih koji su pobijedili kušnju'' i ''onih koji lebde između Sunca i Mjeseca, između dvaju lica svetog".
Lotosovu stabljiku, egipćani su oslikavali zlatnom bojom Sunca, koja simbolizira put bogova i faraona.
U Kini lotos je simbol vječnoga života, vrhunske mudrosti, bogatstva, sreće, snage i ljubavi. Povezuje se i sa ženskim spolnim organom, jer simbolizira vječni tijek umiranja i ponovnog rađanja i zato se povezuje i sa srećom u ljubavi.
Budisti imaju i poseban praznik koji nazivaju ''Dan velikog bijelog lotosa'' – tj. lotosa koji se nikada ne zatvara. Praznik se održava svakog prvog punog mjeseca u svibnju, kada procvjetaju lotosi, a posvećen je velikom učitelji Buddhi, koji je rođen na taj dan, prosvijetlio se i ušao u nirvanu. Buddhu još nazivaju i dijamantom u lotosu, zbog savršene čistoće njegove duše.
Ključnim dijelom budističke doktrine smatra se Padma-sutra ili ''lotos-sutra'', jer sadrži srž Buddhinog naučavanja.
Padmasambhava – otac stvoritelj tibetanskog budizma, koji je živio u 8 stoljeću, nosio je ime koje u prijevodu znači: ''rođen iz lotosa''.
Zbog toga je lotos i simbol znanja i učenja, jer prolazi kroz sva 4 elementa:
1. korijenje u zemlji – označava pročišćenje fiziologije (anamaja
. koše)
2. stabljika u vodi – označava pročišćenje energetskog tijela
. (pranomaja koša)
3. list se otvara u zraku – označava pročišćenje uma - misli +
. emocije - (manomaja koša)
4. cvijet se okreće prema Suncu, vatri – označava pročišćenje
. ntelekta (viđnanamaja koša)
Lotos se često prikazuje kao kotač sa 8 latica, u čijem središtu stoji nepokretni dio Čakravarti, obruč kotača je Zemlja, središte Nebo, a osam latica predstavljaju žbice. Kao takav, lotos simbolizira osmerostruki put (8 udova yoge) čovjeka do središta bitka – onog vječnog i nepromjenjivog, božanskog dijela nas.
Lotos se često zna uspoređivati sa Lopočem zbog svoje sličnosti, budući da dolaze iz iste biljne porodice nymphaea. Taj latinski naziv dolazi od grčke riječi ''nymphe'', koja se osim na cvjetove, odnosi i na razna grčka božanstva ljubavi i ljepote – nimfe, koje u srednjem vijeku postaju šumske vile, koje prate mnoge priče i legende.
I za kraj, prekrasna Lotos vizualna meditacija:
U nastavku slijedi sve o Ruži…
"Ne odlazi u vrtove cvijeća!
O, prijatelju, ne odlazi tamo!
Vrtovi u tvome tijelu cvjetaju.
Sjedni na tisućulatični lotos – cvijet
i zaroni oko u beskrajnu ljepotu."
Kabir
Još od drevnih vremena lotos ima status svetoga cvijeta u hinduizmu i budizmu, a kasnije je čak i od strane kršćana prihvaćen kao simbol. Najviše ga slave u Indiji, Kini, Japanu i Egiptu.
On je simbol prosvjetljenja, besmrtnosti, savršenstva, plodnosti, unutarnje čistoće, stvaranja, ljepote, ljubavi….
Tisuću latični lotos smatra se sjedištem Amrite – nektara besmrtnosti. On predstavlja krunsku čakru – Sahasraru ili tjemeno središte, koje je okrenuto prema gore.
Tisuću latica Sahasrare simbolizira savršenstvo, a njezino otvaranje kontakt sa čistom sviješću (prebivalište Šive) i oslobođenje od ''odvojenosti'', od ideje da postoji stvarnost odvojena od Jastva. Osoba sa otvorenom krunskom čakrom zadobiva uvid da su sve pojave samo oblici njezinog Jastva.
Božanstvo tisuću latičnog lotosa je boginja Lalita Tripura Sundari. Njezinom milošću nektar besmrtnosti (Amrita) silazi i prožima cijelo tijelo. Često se prikazuje kao djevojka od 16 godina (šodasi). Njezina priroda je zaigrana, a njezina nevinost privlači sve što je stvarno i dobro. Tijelo joj je boje uzdižućeg sunca i nosi polumjesec na svojoj kruni, koji je napravljen od njezine smotane kose. Ona predstavlja čistoću svijesti i blaženstvo koje iz nje proizlazi. Sundari je iskustvo tekuće Some ili nektara blaženstva. Zato je ona oblik boginje koju najviše obožavaju jogiji i tantrici. U rukama drži luk od šećerne trske i 5 cvjetnih strijela. Sjedi gola na krevetu čiji je ležaj božanstvo Sadašiva položen na vrhu četiri obličja: Brahme, Višnua, Rudre i Mahešvare, koji predstavljaju noge ležaja.
Njezin ružičasti ten označava radost, nevinost, suosjećanje i prosvijetljenost. Luk je simbol njezina uma, a strijele predstavljaju 5 osjetila, koje pod zapovjedi njezine moći svjesnosti postaju instrumenti blaženstva. Pet oblika Šive na kojima sjedi simboliziraju 5 elemenata i peterostruko djelovanje Šive, a nazivaju se još i ''5 leševa'', budući da su nepokretni bez njene energije.
Njezino ime Lalita znači ''ona koja se igra''; Sundari znači ''ljepota'', ali ne obična ljepota oblika, već istinska vječna ljepota – konačna ljepota čiste percepcije; Tripura znači ''tri grada'', a oni se odnose na 3 svijeta i naša 3 tijela kroz koje ih doživljavamo (fizičko, astralno i kauzalno, tj. tvarnost, energija i misao). Oni odgovaraju i trima stanjima svijesti (budnom stanju, snu i dubokom snu), a simbolizirani su s 3 svjetla: vatre, mjeseca i sunca.
U astralnom tijelu čovjeka nalaze se 7 lotosa ili energetskih centara (čakri), bez kojih tijelo ne bi postojalo, budući da oni održavaju funkciju života.
Na prvoj čakri, smještenoj na dnu kralježnice, nalazi se ovojnica u obliku sklupčane zmije znane pod imenom Kundalini Šakti (seksualna energija), koja predstavlja sjeme i korijen lotosa. Iz tog mjesta dižu se 3 najvažnija energetska kanala: središnji kanal pod imenom Sušumna i dva koja se naizmjenično obavijaju oko Sušumne, pod imenima Ida i Pingala. Oni prolaze kralježnicom do središta glave i provode Kundalini energiju, koja se diže i budi cvjetove lotosa. Kada jogin ili tantrik uspije podići Kundalini do sedme čakre ili tisuću latičnog lotosa, on postiže Samadhi, jedinstvo sa Bogom. I tada svijet postaje viđen drugim očima…
Sjedinjenje Šive i Šakti u krunskoj čakri sa snagom donjih čakri prekida beskonačni krug umiranja i rađanja (Samsara), osoba doživljava preobražaj u mahatmu - veliku dušu.
U Indiji lotos je simbol svete planine Meru. Meru se smatra središtem svijeta, u kojem se nalazi središnja os (stabljika lotosa) – os sjedinjenja neba i zemlje.
Lotos predstavlja i Brahmnino (Brahma = stvoritelj) prijestolje. Za njega kažu da je rođen iz lotosa, te ga se uvijek prikazuje kako sjedi na lotosu.
Lotos se još povezuje i sa hindu boginjom Lakšmi, koju u mitovima opisuju kao onu koja je izašla iz iskonskog oceana sa lotosom u ruci, kada su ga bućkali bogovi i demoni da bi stvorili Amritu (nektar besmrtnosti). A u Ramajani ju krasi ime Padma, što znači lotos.
Lotos simbolizira i vječno obnavljanje, budući da se smatra pokretačem stvaranja na površini voda. Hindu božanstvo Višnu, iz čijeg pupka izrasta lotos, leži na Ananti (zmiji beskonačnosti), koja plovi na vodama vremena. Stoga mu još odgovara i naziv ''cvijet koji je bio u Početku'' i ''veličanstveni ljiljan Velikih Voda''. Kao takav oslikava Kozmos koji se uzdiže iz voda pretkozmičkog kaosa, kao Sunce izašlo iz lotosa na početku stvaranja svijeta.
Kao takav, predstavlja oličenje Sunca na Zemlji, budući da se krug njegovih latica otvara i zatvara u skladu sa Suncem.
Prikazuje unutarnju čistoću čovjeka, koji je u sebi integrirao suprotnosti, postigao oslobođenje i ponovno rodio samoga sebe. Simbol je jedinstva dvojne snage prirode, budući da je jedinstveni spoj solarnog i lunarnog principa.
Kao cvijet Sunca koristi se za liječenje bolesti srce, a kao cvijet Mjeseca otklanja nesanicu i djeluje smirujuće na živčani sustav.
U drevnom Egiptu bijeli i modri lotos zauzimali su posebno mjesto u cvjetnoj hijerarhiji. Njima je cvijeće bilo važno u svakodnevici i koristili su ga na mnogo načina.
Prema njihovoj legendi, Nehebkau – velika praiskonska, besmrtna, dvoglava zmija potiče iz središta lotosa, a živi u Nunu – praiskonskom oceanu iz kojeg je potekao cijeli život. Slična legenda kao i sa indijskom Anantom.
Stari egipćani su smatrali da se svako jutro Sunce rađa iz lotosa, a u Hermopolisu poistovjećivali su ga sa okom boga Ra. Otvarajući i zatvarajući svoje oko, Ra odjeljuje dan od noći, baš kao što se latice lotosa otvaraju sa izlaskom Sunca, a zatvaraju sa zalaskom.
Legenda Hermopolisa govori da su osam prvobitnih božanstava stvorili cvijet lotos iz kojeg se vlastitom snagom volje rodio bog Ra, koji je stvorio sve stvari – ljudske i božanske. Osim sa Ra-om, lotos se povezuje još i sa velikom egipatskom boginjom Isis, i kao takav simbol je čistoće, djevičanstva i plodnosti.
Također, i sa Nefertum-om (božanstvo donjeg Egipta), čije ime znači lotos, a prikazuje ga se kao čovjeka sa glavom lava okićenom lotosima.
U Egiptu je postojala i vrlo stroga kazna za sve koji bi ubrali taj sveti cvijet bez posebnog odobrenja. Posebno je bio cijenjen lotos plave boje, jer je plava boja, za njih, bila boja Istine. Oni kažu: ''Nebesko plavetnilo je prag koji čovjeka dijeli od onih koji s one strane neba upravljaju ljudskom sudbinom.'' Plava boja izražava odvajanje od ovozemaljskih vrijednosti i uzlet duše ka Bogu.
Dok bijela boja, boja jedinstva i transformacije, predstavlja odlazak u smrt ili povratak iz nje. Ona je boja ponovnog rođenja ''onih koji su pobijedili kušnju'' i ''onih koji lebde između Sunca i Mjeseca, između dvaju lica svetog".
Lotosovu stabljiku, egipćani su oslikavali zlatnom bojom Sunca, koja simbolizira put bogova i faraona.
U Kini lotos je simbol vječnoga života, vrhunske mudrosti, bogatstva, sreće, snage i ljubavi. Povezuje se i sa ženskim spolnim organom, jer simbolizira vječni tijek umiranja i ponovnog rađanja i zato se povezuje i sa srećom u ljubavi.
Budisti imaju i poseban praznik koji nazivaju ''Dan velikog bijelog lotosa'' – tj. lotosa koji se nikada ne zatvara. Praznik se održava svakog prvog punog mjeseca u svibnju, kada procvjetaju lotosi, a posvećen je velikom učitelji Buddhi, koji je rođen na taj dan, prosvijetlio se i ušao u nirvanu. Buddhu još nazivaju i dijamantom u lotosu, zbog savršene čistoće njegove duše.
Ključnim dijelom budističke doktrine smatra se Padma-sutra ili ''lotos-sutra'', jer sadrži srž Buddhinog naučavanja.
Padmasambhava – otac stvoritelj tibetanskog budizma, koji je živio u 8 stoljeću, nosio je ime koje u prijevodu znači: ''rođen iz lotosa''.
Zbog toga je lotos i simbol znanja i učenja, jer prolazi kroz sva 4 elementa:
1. korijenje u zemlji – označava pročišćenje fiziologije (anamaja
. koše)
2. stabljika u vodi – označava pročišćenje energetskog tijela
. (pranomaja koša)
3. list se otvara u zraku – označava pročišćenje uma - misli +
. emocije - (manomaja koša)
4. cvijet se okreće prema Suncu, vatri – označava pročišćenje
. ntelekta (viđnanamaja koša)
Lotos se često prikazuje kao kotač sa 8 latica, u čijem središtu stoji nepokretni dio Čakravarti, obruč kotača je Zemlja, središte Nebo, a osam latica predstavljaju žbice. Kao takav, lotos simbolizira osmerostruki put (8 udova yoge) čovjeka do središta bitka – onog vječnog i nepromjenjivog, božanskog dijela nas.
Lotos se često zna uspoređivati sa Lopočem zbog svoje sličnosti, budući da dolaze iz iste biljne porodice nymphaea. Taj latinski naziv dolazi od grčke riječi ''nymphe'', koja se osim na cvjetove, odnosi i na razna grčka božanstva ljubavi i ljepote – nimfe, koje u srednjem vijeku postaju šumske vile, koje prate mnoge priče i legende.
I za kraj, prekrasna Lotos vizualna meditacija:
U nastavku slijedi sve o Ruži…
Нема коментара:
Постави коментар