6
c) Žena supruga
Oli
č
ava je gr
č
ka boginja Hera, odnosno rimska Junona.Mogu
ć
e arhetipske varijacije, alternative i suprotnosti: Medeja, odana Penelopa,demonski ambiciozna ledi Makbet, žena osvetnica…Mogu
ć
a psihopatologija (ako je ima): depresivna, mazohisti
č
ka ili fobi
č
na.Naj
č
eš
ć
e je mu
č
i nastojanje da spase svoj obi
č
no propali brak.Životni scenario: „To mi se uvek iznova doga
đ
a“, ili: „Uvek ispadnem mu
č
enica.“Hera je boginja ili
č
uvarka svetog braka, simboliše vernost i neraskidivu vezanost zasvog promiskuitetnog muža (Zevsa), kojem je potpuno predana. Budu
ć
i da nije celovita sama zasebe, rano se udaje, a taj obred za nju predstavlja najvažniji dan u životu. Jedino što ne uspevada odabere pravog partnera s kojim bi ostvarila svoj san. Teško
ć
e koje joj stvara muž senagomilavaju i ona je povre
đ
ena, ali to je žena koja svoj bes ne iskaljuje na njemu nego naokolini. Nastoji da se o
č
eli
č
i da bi mogla da podnosi sve te povrede i poniženja. Takvo stanjeobi
č
no potraje do njenih srednjih godina, kada muž prestaje da joj bude zanimljiv, a brak višenije svetinja. Tada uspeva da na
đ
e neka druga životna interesovanja, ili se njen ostareli mužsmiri, tako da joj umesto svakodnevnih sukoba sa suparnicama preostaje samo prebacivanjezbog nekadašnjih povre
đ
ivanja.On je u centru njenog života i sve ostalo je drugorazredno – i deca i karijera. Nema i neceni mnogo prijateljstva. Nesporazumi nastaju zato što joj ON ne uzvra
ć
a jednakom merom,nezainteresovan je, po
č
inje da je doživljava kao teret, kao nesposobnu, preterano zavisnu,lepljivu i dosadnu osobu koja ga gnjavi, tako da joj sve više izmi
č
e. Ona
č
esto postajeprogonitelj, prire
đ
uje mu ljubomorne i osvetoljubive scene uz pla
č
i kuknjavu.Za proces rasta ovakve žene veoma je važno da se ne uda rano i da pažljivo odaberemuža, možda uz pomo
ć
drugih. Pre udaje treba dovoljno da „odraste“ da bi bila u stanju da vodira
č
una o sebi i osmisli svoj život. Njena ljubomora
č
esto je izraz pasivnosti i ose
ć
anja niževrednosti, a nepoverenje u muškarce – projekcija vlastite seksualnosti. Izgledi za dalji razvoj suu transformaciji besa i bola, u reorganizovanju sistema vrednosti i stvaranju realnijih odnosa sljudima, kada
ć
e biti u stanju da bez tragi
č
nih posledica podnese gubitak i napuštanje. Što zna
č
ii da preuzme odgovornost za vlastiti život i napusti ulogu žrtve.
d) Žena devica – mamina k
ć
i
Oli
č
ava je gr
č
ka boginja Persefona, odnosno rimska Kopra.Mogu
ć
e arhetipske dopune, varijacije, alternative: Marija Antoaneta, brojni literarnilikovi „ve
č
ito“ i „varljivo“ ženskog…Mogu
ć
a psihopatologija (ako je ima): šizoidna.Najviše je mu
č
e doživljaji besmisla, straha, bola i besa.Životni scenario: „Nikada ne
ć
eš posti
ć
i ono
č
emu najviše težiš – nikada ne
ć
eš otkritipravu sebe.“
7
To je ve
č
ito mladolika, bezbrižna žena-devoj
č
ica, oko koje se otimaju s jedne stranenjena majka, a s druge muž i drugi ljudi koji iz raznih razloga vole da se s njom druže.Persefona je uslužna i prijem
č
ljiva žena, a kao mitološka kraljica podzemlja u stanju je da lakostupa u kontakt s nesvesnim i pri tome menja mnoga lica. Kao mamina mazna princeza s jednestrane simbolizuje ve
č
no prole
ć
e, rast i razvoj, a s druge – opasne avanture s nesvesnim kojepovremeno završavaju burnim poniranjem u ludilo.Zavisna je i nesposobna da se odvoji od majke i tako odraste u ženu. Obi
č
no se zavisnovezuje za nekog muškarca koji nastoji da dominira, da je kontroliše i poseduje, dok ona veštoizmi
č
e i njemu i majci, laviraju
ć
i izme
đ
u njih. Cena koju pla
ć
a je rascepkanost li
č
nosti:istovremeno je bespomo
ć
na i vešta, naivna i opasna, pri
č
emu je obi
č
no nesvesna svojihseksualnih i ostalih mo
ć
i. S drugim ženama uspostavlja bliske i sestrinske odnose, a premamuškarcima se ponaša kao ve
č
ita devoj
č
ica i uspavana lepotica. S jedne strane
č
eka da jojmama dâ dozvolu, a s druge da je princ poljubi i na sebe tako preuzme odgovornost za njenživot. Konflikt izme
đ
u majke i muža samo poja
č
ava njenu rastrzanost.Mišljenje joj je
č
esto konfuzno i pretežno intuitivno, pri
č
emu se pre oslanja na tu
đ
eprocene nego na vlastite. Na
č
in kako pritom
č
udesno uspeva da se snalazi deluje nestvarno ivilinski. Ona je pomalo žena-himera, neodre
đ
ena i ambivalentna, i tako postaje projektivniekran na koji drugi smeštaju svoje želje i konflikte. Budu
ć
i da je pasivna, zavodljiva idetinjasta, lako stvara simbiotske veze s drugima. Integracije koje postiže
č
esto su bizarne i lakolomljive, tako da su joj neophodni drugi ljudi kao granice za njenu li
č
nost. Obi
č
no ne ra
đ
a decu,a kada ih ima postavlja se kao njihova drugarica ili mla
đ
a sestra. Zbog izrazite infantilnosti ilinedoslednosti, roditeljsku ulogu umesto nje naj
č
eš
ć
e preuzimaju njeni roditelji ili neko drugi.Ispod svoje narcisoidne rigidnosti krije snažne strahove od sopstvenih strasti, ludila ismrti. U
č
etrdesetim godinama obi
č
no je zadesi velika kriza, kada joj postaje teško da daljeodržava ulogu male tajanstvene devoj
č
ice. Budu
ć
i da je manipulativna i neiskrena, svoje mane ipotrebe tako uspešno krije i od same sebe, da na kraju ni sama ne zna šta ho
ć
e od života idrugih. Mogu
ć
i na
č
in odrastanja vodi prvenstveno kroz separaciju od majke, relativnunezavisnost od muža i prerastanje u seksualno zrelu ženu. Ako uspe da uspostavi nekakav red usvom iracionalnom, umesto poniranja u ludilo omogu
ć
en joj je spiritualan i religijski rast, uzeventualno stvarala
č
ko razvijanje izvesnih parapsiholoških osobina.
e
) Žena borac – tatina k
ć
i
Oli
č
ava je gr
č
ka boginja Atina, odnosno rimska Minerva.Mogu
ć
e arhetipske varijacije, krajnosti, suprotnosti: Amazonke, modernefeministkinje...Mogu
ć
a psihopatologija (ako je ima): opsesivnost i paranoidna arogancija.Naj
č
eš
ć
e je mu
č
e doživljaji besa, strah od neuspeha i
č
ežnja.Životni scenario odvija joj se tako da uvek mora da bude jaka, da je relativno uspešna,ali retko ume da uživa u životu, pogotovo u bliskosti i ljubavi.
8
Majka mitske Atine bila je nepoznata ili nepriznata. Boginja je ro
đ
ena u zlatnomoklopu, iz o
č
eve (Zevsove) glave i ubrzo postaje njegova desna ruka, boginja mudrosti,strategije i zanata. Ona je snažna, lepa i opasna. U isto vreme vešto ratuje, vodi doma
ć
instvo,bavi se zanatima i prakti
č
nim životom. I u ratu i u miru opredeljena je za oca i potpuno mu jeodana. Bori se za patrijarhalna na
č
ela u koja duboko veruje i stavlja ih daleko iznadmatrijarhalnih vrednosti.To je logi
č
na, prakti
č
na, jednostavna i pouzdana žena. Glava joj je uvek ja
č
a od srca,nesebi
č
na je i nepredvidiva, dobro se snalazi u konfliktnim situacijama. Najviše voli da se družis aktivnim i uspešnim muškarcima, a izbegava i ne ceni mnogo žene. Izrazito prezire krhke,šarmantne i ženstvene žene, grubo im se podsmeva i potcenjuje ih. Stasala je u veštu, korisnu itrezvenu ženu. Zbog svoje objektivnosti emotivno je hladna, a svojim vrednosnim sistemomidealna je za ulogu „prave žene iza glavnog muškarca“. Nau
č
ila je da
č
uva le
đ
a autoritativnom,mo
ć
nom i snažnom ocu. Rigidno je odana njegovim na
č
elima i konzervativno se opirepromenama.Budu
ć
i da je zdravo ambiciozna i ekstrovertna, najbolji afrodizijak za nju je mo
ć
izanimaju je samo junaci. Kada sebi odabere muškarca koji obe
ć
ava da
ć
e pobediti, povla
č
i se unjegovu senku i strasno se bori za njega. Nije preterano ni strasna, ni romanti
č
na, niljubomorna. Prema deci se odnosi izrazito objektivno i ravnopravno. Uspešno ih u
č
i kako dabudu dobri borci,
č
eli
č
i ih i bodri da što pre odrastu i više ne budu ranjivi. Ne voli razmaženu ilenju decu od koje nema nikakve koristi. Njen odnos prema materinstvu sažima formula:„Iznajmljujem svoju matericu“.Svoj optimum dostiže u zrelom dobu, ne voli zavisnost detinjstva ni slabosti starosti.Poseduje identitet zdrave, snažne i uspešne žene. Samodovoljna je i aktivna, najbolje se ose
ć
akada podvu
č
e crtu i sabere svoje i muževljeve uspehe i dostignu
ć
a. Lako postaje radoholi
č
ar iceo život može da provede u predanom radu. Blokira emocije, posebno doživljaj bola, tako daima velikih teško
ć
a s intimnoš
ć
u i usamljenoš
ć
u. Zbog preterane realisti
č
nosti ima problema saspiritualnoš
ć
u, kreativnoš
ć
u i spontanoš
ć
u, koje može da omrzne u drugima koji nisu kao ona(„efekat Gorgone“). Posebno je razdražuju spontane, ekspresivno bogate i dramati
č
no izražajneosobe. Njeno osnovno na
č
elo je na
č
elo efikasnosti.Iako se na prvi pogled ne bi reklo, ima teško
ć
a s ponosom i samopoštovanjem.Najvažnije joj je da bude jaka da bi izdržala silni trud potreban da bi se postiglo savršenstvo –onako kako je to zamislio njen tata. Sudbina ovakve žene bi
ć
e prazna i oskudna ako se neokrene svojoj unutrašnjosti, ne odustane od igara mo
ć
i i ne pristane na poneki objektivni porazkoji
ć
e joj doneti neke subjektivne pobede. U odre
đ
enom životnom trenutku treba da se seti iponovo otkrije svoju
majku
, veže se uz nju i maj
č
inska na
č
ela ovog sveta, da pristupi drugimženama i ujedno svojim krhkim, tananim i lako povredljivim ose
ć
anjima. Ako u tome uspe,uspostavi
ć
e novu unutrašnju ravnotežu, bi
ć
e u stanju da ostvari bliskost i intimnost s pojedinimljudima i reorganizuje svoj sistem vrednosti.
f) Žena sestra
Oli
č
ava je gr
č
ka boginja Dijana, odnosno rimska Artemida.Mogu
ć
e arhetipske dopune, varijacije i alternative: Ifigenija, Atalanta…
f) Žena sestra
Oli
č
ava je gr
č
ka boginja Dijana, odnosno rimska Artemida.Mogu
ć
e arhetipske dopune, varijacije i alternative: Ifigenija, Atalanta…
9
Mogu
ć
a psihopatologija (ako je ima): opsesivna ili paranoidno arogantna.Naj
č
eš
ć
e je mu
č
e
č
ežnja, strah i bes.Životni scenario je „ve
č
na mladost“ i on je tera da uvek bude i ostane takva.Dijana je Apolonova sestra, boginja lova i meseca, a pre svega je uspešna takti
č
arka.Takva žena
č
esto je sportski tip, mladala
č
ki vitka i dobro gra
đ
ena. Pokretna, nezavisna,samostalna i uspešna, žudi za raznim takmi
č
enjima u kojima bi da pobedi sebi ravnogmuškarca. Sigurna je u sebe i svoj identitet i ne treba joj muškarac da bi se ose
ć
ala osmišljeno icelovito. Ona je pre svega bi
ć
e akcije i uz o
č
evu pomo
ć
i veliku usredsre
đ
enost ovladala jemnogim veštinama. To je preadolescentna devoj
č
ica u snažnom telu odrasle žene, koja voliživot shva
ć
en kao igru i nadmetanje. Ona je mitska sestra i drugarica, radoznala i hrabra.Odbacila je identifikaciju s majkom i klasi
č
nim ženskim vrednostima,
č
esto je tvrdoglava i pogra
đ
anskim shvatanjima neženstvena. Ceo svet doživljava kao veliki lov ili važnu utakmicu zakoju je vrlo dobro pripremljena. Lepo se druži sa ženama sli
č
nim sebi, ostale i ne prime
ć
uje.U odnosu prema muškarcima ponekad narcisoidno bira vršnjaka koji kao da je njenodraz u ogledalu, tako da mogu da imaju kolegijalni i orta
č
ki brak. Ponekad je to mnogo starijimuškarac koji
ć
e je negovati i podržavati u njenim pustolovinama. Takva žena na osobeni na
č
inizbegava
konflikt otac–k
ć
i
: ispunjava o
č
ekivanja oca koji je zapravo sve vreme želeo sina, auspešna je koliko i de
č
aci. S druge strane ona ne predstavlja opasnog rivala po oca jer ipak ježensko,
č
ime je zaobišla jedan važan razvojni problem: ostala je spokojna ali i prikra
ć
ena.Ponekad bira platonskog partnera s kojim ostvaruje „idealnu ljubav“: on prezire seksualnost iuživa u njenim veštinama i promenama. Ponekad izabere Pigmaliona koji
ć
e je oblikovati izajedno s njom dobijati aplauze publike.Najbolje joj je dok je mlada: izbegava emocionalnu intimnost, bliskost i pripadanje.Negira svoje zavisne, meke ženske potrebe, a ako ih doživi – na njih reaguje depresivno.Zauzeta takmi
č
enjem, može da bude hladna, oštra, gruba, lako povre
đ
uje druge i s prezirom idedalje. Skromnost, suzdržanost, ganutost i milosr
đ
e jednako su joj strani i opasni kao i ljubav,bliskost i poverenje. Ako ima decu, prema njima se ponaša kao „majka medvedica“. Može dabude dobra majka, ali prenaglašava nezavisnost deteta, njegovu spretnost i takmi
č
arski duh.Teško njemu ako nije pobednik! Hladno odbacuje zavisno, pasivno i nesposobno dete, a odnjega o
č
ekuje da brzo poraste, ali zauvek ostane u pubertetu, i krene u lov s njom.Sistem vrednosti ovakve žene jednostrano je odre
đ
en paternalnim na
č
elom. Sve dok neotkrije, ne razvije i ne integriše i neke maternalne vrednosti, osta
ć
e prebrza, površna, jednostrana i plitka. Najvažnije joj je da u životu postane i ostane jaka i savršena, da bipobe
đ
ivala u što više nadmetanja. Spremna je da se se oko toga trudi, tapkaju
ć
i na uvek istojrazvojnoj stepenici.
g) Žena svetica
Oli
č
ava je gr
č
ka boginja Hestija, odnosno rimska Vesta.Mogu
ć
e arhetipske dopune, varijacije i alternative: predane hramske službenice ihriš
ć
anske svetiteljke.Mogu
ć
a psihopatologija (ako je ima): senzitivno paranoidna.
10
Naj
č
eš
ć
e je mu
č
e ose
ć
anja krivice, besa i besmisla.Životni scenario: „Ti nikada ne
ć
eš biti od krvi i mesa“, ili: „Ti nikada ne
ć
eš biti saovoga sveta.“Hestija je ro
đ
ena od neefikasne i depresivne majke i oca koji je zloupotrebljavao ljude.Razvila se u mudru ženu i tetku usedelicu, boginju srca i hrama koja se nije mnogo upuštala niu ljubavi ni u mržnju. Simbolikom vatrenog kruga i ritualima vatre ona izražava netaknutostdevice i celovitost savršenstva – njen simbol naj
č
eš
ć
e je mandala. Nevinost i autonomnost
č
estosu joj omogu
ć
avale postizanje takvog stepena harmonije, opšte povezanosti i kontinuiteta uzajedni
č
koj svesti, da je proglašavana sveticom. Ona je introvertna, sklona meditaciji u miru isamo
ć
i, kada njena intuicija, jasno
ć
a i snaga mogu da do
đ
u do punog izražaja.Takva žena je spokojna, ne žuri, okrenuta je istovremeno ka hramu i ku
ć
i. Misti
č
no jepovezana s alhemijskim duhom koji joj omogu
ć
ava stvaranje harmonije i rast u spokojnojsamo
ć
i. U svom razvoju prevazišla je ego i uspeva da razvije svoje žensko jastvo kojeobjedinjuje duh i dušu. Veoma se trudi da se o
č
eli
č
i da bi postala savršena.Njen odnos prema drugim ženama
č
esto je ro
đ
a
č
ki, prijateljski i topao. Doga
đ
a se da seuopšte ne uda, nego postaje stara mudra usedelica. A ako se ipak uda, onda je to klasi
č
na žena,udobno smeštena u tradicionalnu ulogu doma
ć
ice, koja za sebe obi
č
no veže
č
oveka koji voli iceni spokojan, topao i tih život koji im omogu
ć
ava meditaciju. Ako ima decu, može da budeodli
č
na majka, pomalo udaljena, bezli
č
na i neizražajna, ali koja nesumnjivo voli svoju decu.Po Jungovom tuma
č
enju, Hestija nije imala
personu
. Žena koja živi takvim životomlako može da postane bezli
č
na, anonimna i kao da nije od ovoga sveta. Ponekad je suvišeodvojena od stvarnosti, a ako dugo živi u samo
ć
i i izolaciji može da sagori vode
ć
i ra
č
una odrugima ili o idealima. Ima problema s izražavanjem ose
ć
anja, pogotovo snažnih, tako da kadanekoga voli on to može da ne zna i da ne oseti. Njena ljubav je na izvestan na
č
in impersonalna,kao i ona sama. Bez sigurnosti braka i doma takva žena ponekad biva izgubljena, potcenjena iiskoriš
ć
avana od kompetitivnih, vlastoljubivih ljudi.Njen rast po
č
inje time što izgra
đ
uje
č
vrstu i jaku personu, u
č
i da izražava ose
ć
anja(posebno ona rušila
č
ka i snažna), a pogotovo tako što
ć
e iza
ć
i iz svoje ku
ć
e ili svog hrama ikrenuti u šetnju svetom, upuštaju
ć
i se u pustolovine življenja sa stvarnim ljudima. Potrebno joj je da stekne samopouzdanje, razvije ekstroverziju i borbenost, koje ina
č
e pomalo prezire.
Napomena o tipovima muškog identiteta
Za razliku od tipologije ženskog arhetipskog identiteta, izložene u prvoj knjizi DžinŠinode Bolen, koja uz pomenute dopune reklo bi se bar okvirno pokriva opseg identiteta imogu
ć
e psiho-socijalno-arhetipske uloge savremene žene, njena pet godina kasnije objavljenaknjiga
Bogovi u svakom muškarcu. Nova psihologija muških života i ljubavi
(1989) delujenepotpuno i u ve
ć
em stepenu proizvoljno. Razlog za to ne bi morao ležati u o
č
itoj
č
injenici da je autorka knjige žena, ili u tvrdnji da je Šinoda Bolen olako podlegla pritisku
č
italaca da svoj
ženski
bestseler dopuni
muškom
knjigom – koja joj iz nekog razloga manje leži i ne dosežedomet prethodne – nego je pre suštinske prirode.
Нема коментара:
Постави коментар